Nu is SPF en DKIM veelal in MailCamp goed ingesteld, maar dat betekent nog niet dat de mails die vanuit jouw website of CRM worden verstuurd óók voldoen. Daarom kun je niet gelijk het DMARC record (wat dus geldt voor álle mail van jullie domein) gelijk op reject zetten.
Om erachter te komen of de mails die worden verstuurd vanuit jullie domein voldoen, leveren partijen als Google en Microsoft rapporten aan waaraan je kunt zien of er nog zaken moeten worden aangepast of niet.
Wat moet ik doen?
Stuur onderstaand door naar je IT- of domeinbeheerder. Zij kennen het belang van een DMARC record en weten wat ze moeten doen. Toch hulp nodig? Neem even contact op met ons.
→ Indien er nog geen DMARC aanwezig is:
Is het dus zaak om eerst deze rapporten op te vangen en het beleid voorlopig op ‘none’ te zetten. Ons advies is om dan te beginnen met onderstaand DMARC record zodat wij de rapporten voor jou inzichtelijk kunnen maken in de software;
(waarbij 'ditismijndomein.nl' vervangen dient te worden door je afzenddomein)
_dmarc.ditismijndomein.nl. IN TXT "v=DMARC1; p=none; fo=1; rua=mailto:rua@report.rect.to; ruf=mailto:ruf@report.rect.to;"
→ Indien er al wél een DMARC record aanwezig is:
Maar het beleid staat op ‘none’ en er worden ook geen rapporten opgevangen, dan moet alleen dat laatste worden toegevoegd aan het bestaande record; rua=mailto:rua@report.rect.to; ruf=mailto:ruf@report.rect.to; fo=1;
Ik snap het niet. Is dit echt belangrijk?
Ja, dit is echt belangrijk, want zonder een DMARC record komen jouw e-mails per 1 februari vaker in de spam. Stuur dit door naar je IT- of domeinbeheerder (of doe het zelf, het is echt niet zoveel werk). Kom je er toch niet uit, neem dan even contact op met ons.